Guatemalan? Guatemales? Guatemalare? Guatemalanare?

Standard

Det var inte helt enkelt att komma på nåt att laga från Huatemala. Jo, jag tror de säger så. Huatemala. Låter lite roligare, och det känns lite mer spanskklingande. De äter ju så mycket mat som liknar den i Mehico. Jo, jag tror de säger så där också. Mehico. Inte så konstigt, de är ju grannar.

Jag ville så gärna göra hot tamales. Hur coolt hade inte det varit, som i en tecknad film. Där den lilla tecknade mannen springer runt iklädd poncho, en sombrero på huvudet och eld sprutande ur munnen. Alla har sett en sån gubbe nån gång. Jag skulle alltså vara mexaren, minus poncho, minus sombrero.  Men det får jag göra en annan dag, för säg den som orkar stå och laga mat i tre till fem timmar efter jobbet, och sen springa runt och spruta eld i en halvtimme.  Dessutom var det svårt att hitta majsblast/blad. Men en annan gång kanske…

Jag skulle egentligen ha tränat idag, men sprang hem och friterade mat istället. Joråsåatt, så kan det gå ibland. Det blir inte alltid som man tänkt sig. Jag hittade till sist en rätt som skulle gå snabbt att göra. Chile Rellenos. Paprika fylld med ost, doppad i mjöl och sedan i en frityrsmet, friterad i olja en liten stund och sedan uppäten väldigt fort. Ni har nog sett en lite mer processad variant på Burger King eller Max. Eller i frysdisken. Här skulle det bli the real shit.

Det skulle ha varit något som heter Anaheim chili peppers, men det hade de inte hört talas om på Ica. Jag hade inte heller hört om den tidigare, så killen i affären behövde inte känna sig helt nergjord.  Det blev istället liknande paprika, redan grillad, strippad på skalet, på burk. Funkade finfint och besparade mig säkert en halvtimmes arbete. Sweet!

Det som behövdes här var inte så mycket faktiskt. Paprika (den där som är lite smalare) på burk eller färsk, cheddarost, mjöl, bakpulver, bikarbonat, ägg, mjölk, olja och chili.

Chilin tog jag med för att jag tänkte att det behövdes lite mer sting. Så att jag iallfall skulle bli lite som den där brinnande lilla mannen från Mehico. Den står alltså inte med i receptet. Antagligen för att Guatemaltekerna inte har nån direkt längtan efter eller önskan att bli Mexare. Men visst är den fin, chilin…

Det som var så bra med paprika på burk var som jag skrev tidigare att den gjorde allt lite smidigare. Därför var det bara att skära osten i stavar/trekanter och lägga i paprikan och därefter panera den i mjöl. Visst såg de lite läskiga ut, ungefär som tungor. I blod. Men det passade ju bra för det är ju Halloween snart. Försökte få med en bild på det, men efter tio försök så tröttande jag och ni får helt enkelt bara föreställa er skräcken.

Well well, efter att de hade doppats i frityrsmet så skulle de alltså friteras kort och sedan var de klara att äta.

Chilin, som jag helt glömde bort mitt upp i allt fick agera rekvisita. Det var tur att den fanns kvar, annars hade det här sett ut som två friterade hamstrar. Hemskt fula blev de. Men rätt goda. Jag har hört att de gör denna rätt i Guatemala vid jul. Jag förstår det, för man blir helt klubbad efter att ha ätit en,  och sen  vill man bara sova i några dagar.  Passar ju fint vid jul.  Att sova sig igenom eländet…

Jag skulle nog kunna tänka mig att göra denna rätt igen, men med en paprika variant mindre. De här var för stora. De blev lite som jalapeño poppers, men ändå mil därifrån. Åt fel håll. Ut i skogen så att säga.

Näha, nu ska jag fundera på nästa inlägg.

Vi höres!

About naddiloo

Inflyttad Smålänning med bas i Stockholms innerstad. Har nyligen kommit på idén att börja blogga, och detta om mat och annat kul. Temat är till en början att testa mat från olika delar av världen, från både kända och mindre kända länder. Kommer skriva om detta och mycket mer, men bara om saker jag tycker är värda att dela med mig av.

Kommentera

