Bara att köra på

Standard

Ja, nu när jag har klarat av att skriva ett inlägg på tre veckor, så ska jag chocka dig med att skriva två på samma dag. Tänkte att det är lika bra att köra på, få nästa land och börja fundera på vad jag ska laga. Det är rätt kul, att kolla upp nationalrätter för varje land, vad som faktiskt är möjligt att göra, vad som kan vara ok att äta och vad som inte tar en dag i anspråk. Jag har inte valt bort så många rätter på grund av råvaror. Det mesta har ju funnits att få tag på, i en eller annan form. Och visst, det här projektet hade varit än meckigare om jag hade bott i en mindre stad. Att bo i en storstad, eller en stad med ett ok utbub av asiatiska/afrikanska/orientaliska varor är nästan en förutsättning. Fast å andra sidan, jag har ju klarat mig hyffsat med hjälp av Ica. Hursomhelst, går det inte att få tag på precis där du bor kan du säkert byta ut det mot nåt likvärdigt.

Kära slumpgenerator, ge mig Asien. Nu är det dags för det.  Please please please…

Så, vad blev det? Jo, det blev

 

GUATEMALA!

Visst, det blev inte Asien, men det blev inte heller Europa. Det är ett steg i nån riktning iallafall.

Ok, så vad äter man i Guatemala? Måste kolla, jag är inte så påläst känner jag. Antingen blir det någon form av Tamale, eller söta saker som de också verkar vara kända för.  De verkar även ha speciella dagar för viss typ av mat. Det är ju inte så konstigt iofs, vi har ju raggmunkar och fläsk på tisdagar och ärtsoppa och pannkakor på torsdagar. I Guatemala finns det att hämta av.  Får se om jag tar på mig sombreron eller tar fram fiskespöt. Nåt kommer det att bli.

Återkommer snarast, jag lovar.

 

 

About naddiloo

Inflyttad Smålänning med bas i Stockholms innerstad. Har nyligen kommit på idén att börja blogga, och detta om mat och annat kul. Temat är till en början att testa mat från olika delar av världen, från både kända och mindre kända länder. Kommer skriva om detta och mycket mer, men bara om saker jag tycker är värda att dela med mig av.

Kommentera

