I Monaco

Standard

äter de säkert sent tänkte jag, och för mig så är middag efter nio en vardag rätt sent, så att bo där skulle väl kräva lite tillvänjning på den punkten.  Rätten som jag hade valt, som heter Barbaguian, betyder farbror Jan och skulle vara en utav Monacos inhemska rätter, en slags ravioli/pirog/fylld deg.  Jag tyckte den lät intressant, eftersom den bland annat innehöll butternut squash, murklor och ramslök. Något som jag inte äter så ofta. Så när jag hade spikat rätt, då var det bara att bege sig till affären.

Mitt nygamla ställe. Handlar normalt sett inte här men för projektet har detta blivit min favoritaffär. De har precis allting.

Denna gång användes olivolja, butternut squash, salladslök (skulle vara ramslök, men det är ju inte riktigt säsong för det), scharlottenlök, murklor ( på burk, jag vet…), vitlök, parmesan, timjan och mjöl. Så här långt ser det ju finfint ut.

Med själva fyllningen gick det superfint, och jag måste säga att just butternut squash blev en ny favorit. Denna skars ner i bitar, kokades och gjordes puré av. Det skulle vara färdigköpt, men ärligt, det måste varit något amerikanskt recept för lata människor jag fick  tag på.

Sen var det bara att hacka alla ingredienser till fyllningen och sautera, och den blev verkligen god. Och fin.

Ok, det är inte meningen att ge er avsmak, men det var fint i verkligheten och jag får nog börja kalla mig själv för butternutter. Har ni inte kommit i kontakt med denna pumpa tidigare, då måste ni omgående springa till en välsorterad affär och köpa. Och sen äta såklart. Fast först koka.

Sen har vi kapitlet med degen.

Degen till denna rätt skulle visa sig hålla ihop lika dåligt som prinsessan Stephanies otalet förhållanden och vara lika skum som Kronprinsbröllopet. Kanske den trots allt höll sig till temat…  Hursomhelst så var den ett stort problem,  för den tog över två timmar att få klar, och jag fick dessutom göra om den, men enligt annat recept. Så om ni testar att göra denna rätt, vilket jag tycker att ni ska, så ta något annat recept för degen. Kan nog funka med vilket pirogrecept som helst.

Visst ser den ut att ha alla förutsättningar i världen att bli bra? Ser ut som Jamie Oliver till en början varit framme , men sen gjort misstaget att lämna över till mig.

Till sist skulle de då stekas i olivolja (trodde inte man använde det till varma grejer) tillsammans med timjankvistar och bitar av vitlök. Hade det inte varit för att det blev strul på slutet så skulle jag vara helnöjd. Rätten var god, hade många olika smaker och färger men ändå enkel att göra, och så var den utländsk.

  Och som alla vet så ska vi inte döma en Farbror Jan efter dess skal. Testa att göra denna själv och se vad du tycker.

http://today.msnbc.msn.com/id/12528876/ns/today-food/t/barbagiuans-try-tasty-treat-monaco/

Så, vad tror du blir nästa land?

Om naddiloo

Inflyttad Smålänning med bas i Stockholms innerstad. Har nyligen kommit på idén att börja blogga, och detta om mat och annat kul. Temat är till en början att testa mat från olika delar av världen, från både kända och mindre kända länder. Kommer skriva om detta och mycket mer, men bara om saker jag tycker är värda att dela med mig av.

Ett svar »

Lämna en kommentar